Yumurta projesi kapsamında hayvanların nasıl ürediklerini, hangi hayvanların yumurtadan çıktıklarını keşfediyoruz. Yumurtadan çıkan hayvanların özelliklerini öğreniyoruz. Yumurtanın şekli, dokusu, büyüklüğü ve rengini karşılaştırma, yumurtaları kendi aralarında özelliklerine göre sınıflandırma gibi matematik çalışmaları ile disiplinler arası bir öğrenme yolculuğuna çıkıyoruz.
Kuluçka ve başkalaşım gibi kavramlar ile hayvanların yaşam döngüleri hakkında çalışmalar yapıyoruz. Suda ve karada yumurta yapan hayvanların yumurtalarını, benzer ve farklı özelliklerini gözlemliyoruz. Yumurtalarla ilgili çeşitli deneyler ve gözlemler yapıyoruz.
Bizi keyifli bir keşif yolculuğu bekliyor.
Proje boyunca sizlerde evde yumurtaları karşılaştırma, sayma, boyama çalışmaları yapabilirsiniz. Birlikte akvaryum ya da çiftlik gezisi yapabilirsiniz. Yumurtadan çıkan hayvanları inceleyebilirsiniz. Evde yumurtalı tarifler deneyebilirsiniz.
Her ay çocukların bir sanatçı ve eserleri ile tanışmaları için ünlü sanatçıları programa dahil ediyoruz. Bu çalışmalar ile çocukların yaratıcılıklarını ve estetik algılarını geliştirmeleri için zengin fırsatlar sunuyoruz. Mayıs ayında Paul Klee’yi tanıyıp geometrik şekiller ile kurguladığı kompozisyonları inceleyeceğiz. Sanatçının kullandığı şekiller, renkler, çizgiler üzerine konuşacağız. Paul Klee’nin “Kale ve Güneş” eserlerini inceleyip kendi geometrik baskılarımızı tasarlayacağız. Geometrik şekillerin dünyasına dalıp kendi tasarımlarımızı sanatçıdan ilhamla üreteceğiz. Dünyaca ünlü sanatçıyı tanıyarak çocukların estetik dünyasını zenginleştirmeyi hedefliyoruz.
Paul Klee gibi sizler de evde tangramlarla evler, kaleler inşaa edebilirsiniz. Kaç tane üçgen, kare, dikdörtgen kullandığınızı sayabilirsiniz.
Yumurta projesi boyunca çocukların problem çözme, yaratıcılık ve tasarım alanlarında deneyimler sunmak için yumurtaların hiç durmadan yuvarlanması için “Hız Treni /Roller Coaster” tasarlıyoruz. Yumurta gibi yuvarlak bir nesnenin hiç durmadan yuvarlanabileceği bir parkur nasıl oluşturulur? sorusundan yola çıkarak STEM projesini başlatıyoruz. Dünyadaki farklı eğlence parklarını inceleyerek projeye giriş yapacağız. Eğimler, rampalar, yükseklik, köşeler gibi matematik kavramlarını keşfederek “Hız Trenini” tasarlayacağız. Bu proje ile çocukların bir problem üzerinde süreç boyunca matematik, fen, sanat, mühendislik alanlarından faydalanarak çözümler ve tasarımlar üretmeleri hedeflenmektedir.
Çevrenizdeki parklarda bulunan hız treni mekanizmasına benzeyen kaydırak ve benzeri gibi oyuncakları inceleyebilirsiniz. Kendi rampalarınızı bahçede oluşturabilirsiniz. Rampaların üzerinden araba gibi oyuncakları kaydırarak hızlarını inceleyebilirsiniz. Rampanın eğimini değiştirdiğimizde ne olur gibi denemeler yapabilirsiniz.
Mayıs projemiz kapsamında Nobel ödülünü kazanan bilim insanlarından Marie Curie’yi tanıyacağız. Röntgen ve Radyoloji kavramlarını tanıyacağız. Yumurtadan çıkan hayvanların röntgenlerini oluşturacağız.
Evde röntgenleriniz varsa birlikte inceleyebilirsiniz.
Mayıs ayında çocukların erken okuryazarlık becerileri desteklemek için aşağıdaki kitapları proje kitaplarımız olarak seçtik. Bu kitaplarla çocukların konuşma ve dinlediğini anlama becerilerini desteklemek için kukla tasarımı, hikâye sıralaması ve drama çalışmaları planlıyoruz. Proje kelimeleri ile çocukların kelime ve ses farkındalıklarını destekleyici çalışmalar planlıyoruz. Çocukların yazı farkındalığı için projemiz kapsamında farklı drama alanlarını sınıfımızda oluşturacağız. Böylece çocuklar hem farklı rollere girerek kendilerini ifade etme becerisini geliştirirken hem de yazılı materyalleri günlük hayatta kullanım alanlarını ve anlamlarını deneyimlemelerini planlıyoruz.
Bayan Tavuk’un yumurtasından çıkan üç sarı civciv gayet normal görünür, ancak çatlamaya başlayan dördüncü yumurtadan tuhaf bir şey belirmeye başlar. Çiftlikte bir curcuna baş gösterir ve tüm hayvanların sırayla en akıl almaz tahminlerde bulunduğu bir oyun başlar!
Tüm çiftlik hayvanlarının merakla beklediği sorunun cevabını bulmak için Eşek, Köpek, Tavşan, Horoz, Boğa, Kedi, Bayan Koyun, Keçi, Ördek ve At bu çılgın keşif hikâyesinde sırayla tahminde bulunur. Peki, Bayan Tavuk’un yumurtasından gerçekten inek çıkabilir mi?
Yumurtanın rengi, şekli diğerlerinden biraz farklı olabilir ama bir tavuk yumurtasından ne çıkabilir? Farklı bakış açıları elbette değerlidir ancak bir olay ya da durumla ilgili tahminlerde bulunurken, onu gerçekle bağlantısını kurarak değerlendirmeliyiz. Adam Bestwick aynı olayı, herkesin kendi bakış açısıyla farklı şekillerde yorumlayabileceğini eğlenceli bir hikâyeyle anlatıyor.
Erken matematik programında bu ay sınıflandırma, data analizi, sayıları karşılaştırma, 3D şekiller oluşturma gibi matematik alt becerilerini geliştirmeye yönelik çalışmalarla destekleyeceğiz. Bu alt becerileri çocukların problem çözmede kullanabilecekleri senaryolar ile vererek matematiği gerçek yaşam problemleri ile bağlantılı bir hale getiriyoruz. Sınıfta çocukların giydiği ayakkabıların özelliklerine göre sınıflandırma yapma ve bu sınıflandırmayı grafik üzerinden gösterme çalışmaları yapacağız. Hikaye ile matematiği bütünleştirerek hikayedeki kahramanlar için problem durumları oluşturup çocuklar 3D şekiller ile tasarladıkları ile bu problemlere çözüm üretecekler.
Evde çocukların oyuncaklarını belli bir özelliği göre sınıflandırabilir ve bunları bir grafik üzerinde nasıl gösterebileceğinizin üzerinde beyin fırtınası yapabilirsiniz. Kaç tane kırmızı oyuncak var. Sarılar mı yoksa kırmızılar mı daha fazla? Hangi grupta daha fazla oyuncak var? Renkten başka hangi özelliğe göre sınıflandırabiliriz?
Bu ay programımıza aldığımız yumurta projesi ile çocukların büyük-motor ve ince motor becerilerini destekleyerek, koşma, birlikte hareket etme, taklit etme, mekanda konum, bedensel kontrol, yönergeleri takip etme gibi motor becerilerini geliştirmeyi hedefliyoruz.
Tavuk ve yumurtalar ile ilgili canlıların yaşam döngülerini drama yolu ile canlandırarak eğlenceli oyunlar oynayacaklar. Yumurtadan çıkan hayvanların hareketlerini taklit edecekler.
Uykucu horoz, tavuk ve tilkiler koşma ve yakalama oyunları ile bireysel ve eşli olarak koşma ve hareket kabiliyetlerini geliştirecekler. Atma ve yakalama oyunları ile çocukların odaklanma, el-göz koordinasyonu ve organizasyon becerilerini geliştireceğiz.
Yumurtaları bulma oyunları ile dikkat ve strateji geliştirme becerileri üzerine çalışacağız.
Havalar ısınmaya başladıkça açık hava etkinliklerini arttırabilirsiniz. Tebeşir ile yere şekiller çizmek, seksek oynamak, top ile açık alanda oyunlar oynamak gibi. Yaşça daha küçük çocuklar için yerden bir şeyi almak, toplamak için çömelmek bacakları güçlendirir ve dengeyi geliştirir. Yürüyüş yaptığınız alanlardan doğal malzemeler toplamak ve sonra bunları gruplamak gibi eğlenceli etkinlikler yapabilirsiniz.
Bu ay sosyal duygusal öğrenme programımızda çatışma çözme becerisi üzerinde çalışıyoruz. Çatışma, iki kişi aynı şeyi istediğinde veya insanlar aynı şey hakkında anlaşamadığında başlar. Çatışmalar günlük yaşamın bir parçasıdır - herkeste vardır. Bazen kolayca çözülebilirler ve bazen onları çözmek çok fazla düşünmeyi ve konuşmayı gerektirir
Çocuklara farklı ortak çatışmalardan örnekler vermek, okul öncesi eğitimde çatışma çözmeyi öğretmenin çok önemli bir yönüdür. Senaryoyu tanıtıyoruz, sonra birlikte en iyi eylem planına karar veriyoruz. Hatta öğrencilerin bu çözümleme tekniğinin nasıl görüneceğini görebilmeleri için senaryoları canlandırıyoruz!
Evde birlikte yaşadığınız yaşadıkları çatışmalar hakkında bir tartışma yürütün. Çatışmaların çözülüp çözülmediğini ve nasıl çözüldüğünü sorun. Farklı çatışma çözümü fikirleri hakkında konuşun.
Bu ay orman keşiflerinde tüm duyu organlarımızı kullanarak etrafımızda bitkileri keşfedeceğiz. Etnobotanik bilimini keşfedeceğimiz bu ayda bitkilerin yaşamımızdaki yerini öğreneceğiz.
Ne tür bitkiler var? Hangi renklerde, çiçekli mi çiçeksiz mi? Kaç tane yaprağı var? Bitkileri renklerine göre sınıflandırıp bu bitkilerden çıkardığımız sular ile kumaş boyama çalışmaları yapacağız. Ayrıca yürüyüş sırasında bulduğumuz doğal malzemeler ile geometrik şekiller oluşturacağız.
Çocuğunuzla birlikte doğa yürüyüşleri yaparak farklı bitkileri keşfedebilirsiniz.
Çocuklarda dokunma duyusunu harekete geçirmek ve farklı dokuları hissetmeleri ve ayırt etmeleri bu yaşlarda önemli bir beceridir. Bu ay kum ve su oyunları ile çocukların farklı yüzeyler ile etkileşimlerini artırmayı ve dokunma duyusuna yönelik zengin bir deneyim sunmayı hedefliyoruz.
Kum ve su ile kapları doldurup boşaltmak, elleri suda ve kumda gezdirme gibi sakin ve tekrarlı oyunlar çocukları gevşetir ve rahatlatır.
Duyusal bütünleme ile yaptığımız su etkinliklerinin çocuklarımız üzerinde sakinleştirme ve canlandırma gücü vardır. Kapları doldurup boşaltma, elleri suda gezdirme gibi sakin ve tekrarlı oyunlar, aynı kendini bir kitaba veya boya yapmaya kaptırması gibi çocuklarımızı gevşetir ve rahatlatır.
Kum iyi bir taktil (dokunsal) uyarandır. Taktil hassasiyeti olan çocuklar için özellikle çalışılması gereken bir materyaldir. Aynı zamanda ince motor çalışmaları için de kullanılır. Motor gelişim için yarar sağlamak istiyorsak kumun yanında çeşitli materyaller (kürek, kaşık, tırmık) kullanarak farklı şekiller ortaya çıkartılabilir, parmaklarla kumun üzerine bastırarak duyusal girdi sağlanıp el-göz koordinasyonu geliştirilebilir.
Çocuklarınızla evde su ve kum oyun kutuları hazırlayarak çocukların dokunma duyusunu harekete geçirebilirsiniz. Kumun içerisine saklanan çeşitli materyalleri bulmak, eller ile su ve kumun içerisinde oyuncaklarla oynamak gibi çalışmalar ile duyusal girdi sağlayıp el ve göz koordinasyonunu da artıracaktır.
Bizi müzik, ritim ve dans dolu bir ay bekliyor. Programımızda ritme göre beden perküsyonu oluşturmayı deneyimleyeceğiz. Ritme göre hareketler üreteceğiz.
Ailecek sevdiğiniz müzikleri dinleyebilir ve bu müzikler için bedeninizle hareketler üretebilirsiniz.